De kleuterschool
De
lagere school.
G.V. Basisschool " 't Bieske " | Biesweg 14, 3620 Gellik 089/713035 secretariaat@tbieske.be |
V.Z.W. Katholiek Basisonderwijs Lanaken | Berenhofstraat 30, 3620 Lanaken 089/ 71 28 38 |
Het schoolgebouw ligt op 'een berg', veruit op het hoogste punt van Gellik.
In
vroegere tijden, toen er op deze plek nog geen gebouwen stonden, waaide er regelmatig een harde wind
op deze hoogte. In de volksmond zei men dan: "De bies is oet". De naam van de school 't Bieske is
hiervan afgeleid.
Het is goed dat er regelmatig een frisse wind waait door de school. Dit wil zeggen
dat de school zich kan aanpassen aan de steeds en snel veranderende maatschappij en wil inspelen op
vernieuwingen in het onderwijs.
De vraag is hier: “Wie zijn wij? Waar staan we voor? Wat zijn onze uitgangspunten?”
Wij willen open scholen zijn, waar iedereen welkom is: leerlingen, ouders en
leerkrachten. Wij hechten veel belang aan een warm onthaal van iedereen die bij onze scholen
betrokken is. Wij zijn scholen met een hart voor kinderen, klein en groot. Wij trachten ons in te
leven in hun leefwereld met een wederzijds respect voor elkaar in een vriendelijke sfeer met een
gezonde aandacht voor de nodige zorg en discipline. Kinderen zijn voor ons geen nummers. Wij streven
naar een gezond evenwicht tussen degelijke leerervaringen en een muzische leefomgeving (zang, dans,
knutselen, bewegen ...).
Wij bieden zo een open venster op de wereld. Dit doen wij vanuit een
christelijke inspiratie, gebaseerd op de grondwaarden van het katholiek onderwijs:
Op deze manier creëren wij veiligheid en geborgenheid voor onze kleuters en
leerlingen.
Van de ouders wordt verwacht dat ze loyaal achter de identiteit van de school staan.
De vraag is hier: “Wat moeten kinderen leren om tot ‘goede’ mensen uit te groeien?”
Wij willen kwalitatief en degelijk onderwijs aanbieden, waarin het totale kind wordt
benadrukt: hoofd, hart en handen. Hierbij zorgen wij voor een logische samenhang tussen de
verschillende ontwikkelvelden: de persoonsgebonden ontwikkelvelden en de leergebieden /
cultuurgebonden ontwikkelvelden: wiskundig denken, taalontwikkeling, oriëntering op de wereld,
motorische en zintuiglijke ontwikkeling, ...
Wij baseren ons daarbij op het ZILL leerplan
ontwikkeld door het katholiek onderwijs.
Wij zorgen voor een stimulerend klimaat met voldoende
prikkels voor elk kind door het gebruik van eigentijdse leermiddelen en/of werkvormen zoals bv.
computer, contractwerk, sporenbeleid, hoekenwerk, klassendoorbrekende activiteiten, ...
Via deze
inhouden willen wij aansluiten bij de behoeften en de interesses van onze kleuters en onze
leerlingen.
De leerlingen krijgen de kans om zelfstandig naar oplossingen voor een probleem te
zoeken, waarbij ze gebruik maken van de bovenvermelde leermiddelen en werkvormen. Wij vinden het
belangrijk om de kinderen relatiebekwaam te maken via het werken aan sociale vaardigheden (omgaan
met elkaar, ruzies uitpraten, leren samen werken, ...) en attitudes.
Er is een samenwerking
tussen de kleuterafdeling en de lagere school om de doorstroming van de kleuters te
vergemakkelijken. Ter voorbereiding op het secundair onderwijs vinden wij het belangrijk om kinderen
een goede leer- en werkhouding mee te geven (leren leren, huistaken, lessen, ...).
De vraag is hier: “Hoe kan dat leren best ondersteund en begeleid worden?”
Wij hechten veel belang aan een stimulerende leef- en leeromgeving. Wij vinden het
belangrijk dat er een gezond evenwicht is tussen inspanning en ontspanning. Hierbij voorzien we een
waaier van activiteiten, waarbij de creativiteit van elk kind wordt gestimuleerd.
Wij maken met
onze kleuters en leerlingen de nodige afspraken om het klas- en schoolgebeuren optimaal te laten
verlopen.
Als leerkrachten vinden wij het belangrijk dat er voldoende overlegmomenten zijn,
zodat ons aanbod verdiepend en verrijkend is en dit vanaf de eerste kleuterklas tot in het zesde
leerjaar.
Zo trachten we in onze school een sfeer van verbondenheid (leven met elkaar, leren van
en met elkaar, zorg dragen voor elkaar,...) op te bouwen, omdat dit een positieve invloed heeft op
het leren van de kinderen.
De vraag is hier: “Hoe centraal staat het kind?”
Wij besteden aandacht aan het ontwikkelingsniveau van elk kind, zowel in de
kleuterschool als in de lagere school. Wij begeleiden kinderen met een leerachterstand en eventueel
hoogbegaafde kinderen. Wij proberen leerachterstand te voorkomen.
Brede zorg heeft twee
dimensies:
Een permanente evaluatie en een ervaringsgericht leerlingvolgsysteem worden gehanteerd als instrumenten om elke kleuter en elke leerling op zijn of haar niveau vooruit te helpen. Wij vinden het belangrijk dat er een klimaat heerst van respect en waardering voor kinderen, dat er naar hen wordt geluisterd en dat er wordt ingegaan op hun vragen. Door deze manier van werken kunnen kinderen gestimuleerd worden.
De vraag is hier: “Wie zijn de verschillende betrokkenen? Welke is hun verantwoordelijkheid? Hoe wordt alles best georganiseerd?”
In onze school werkt iedereen(1) aan hetzelfde
doel: de opvoeding van kinderen. Elke geleding doet dit volgens zijn of haar mogelijkheden en
verantwoordelijkheid. Daarom werken alle betrokkenen stap voor stap aan en vanuit dit schooleigen
christelijk opvoedingsproject.
Om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen maakt de school
tijd, ruimte en middelen vrij om de professionaliteit van de leerkrachten en de goede werking van de
school te verbeteren. Zo krijgt de school een ziel.
Alleen op deze manier kunnen we als een
hecht team samenwerken in vertrouwen en met respect voor elkaar, waarbij iedereen zich goed voelt.
(1) Dit zijn: schoolbestuur, directie, kern- en
schoolteam, oudercomité/raad en ouders, pedagogische begeleiding, inspectie, VCLB, LOC,
schoolraad, zorgteam, OCSG, leerlingen participatieraad, ...
Leden van het schoolbestuur:
Voorzitter: Dhr. Uberto Caubergh
overige leden:
- Dhr. Gerits Ivo
- Dhr. Hermans Leon
- Dhr.
Geurts Eddy
- Dhr. Palmans Martin
- Mevr. Sandra Koller
- E.H. Vanderlee Jos
- Dhr. Julien Daenen
- Dhr. Werner Quix
Katholiek Basisonderwijs Lanaken
Berenhofstraat 30, 3620 Lanaken
089/ 71 28 38
Tijdens het schooljaar 2004 - 2005 werden de verbouwingswerken aan onze school gestart
. In mei 2006 werd onze vernieuwde school dan officieel geopend. We mogen vandaag terecht fier zijn
op het resultaat.
Onze school voldoet ruimschoots aan de veeleisende noden van de hedendaagse
maatschappij: zo beschikken we over zeer ruime klaslokalen, een computerlokaal met een pc voor elk
kind tijdens de les, een gezellige eetruimte, een overdekte fietsenstalling, vernieuwd sanitair,
veilige speeltuigen op de kleuterspeelplaats, een nieuwgebouwde sportzaal, ... .
Overtuig u zelf en neem even een kijkje door op de volgende link te klikken :
schoolfoto'sGellik dorp telt ongeveer 2700 inwoners. Ooit was Gellik een aparte gemeente, maar nu maakt het samen met de dorpen Kesselt, Smeermaas, Veldwezelt, Neerharen, Rekem, Oud-Rekem en Lanaken deel uit van Groot-Lanaken. Briegden is een gehucht van Gellik.
De naam Gellik is van oorsprong Gallo-Romeins, en wel Galliacum, ofwel: toebehorend aan ene Gallius. In 1096 werd Gellik voor het eerst schriftelijk vermeld als Gelleken.
Gellik is gelegen aan de voormalige heerbaan van Tongeren naar Nijmegen. In Gellik werden dan ook
overblijfselen uit de Romeinse tijd gevonden.
In 1096 behoorde Gellik tot het Graafschap Loon en dit werd vanaf 1366
onderdeel van het Prinsbisdom Luik.
Sindsdien werd Gellik bestuurd door de Bisschoppelijke Tafel van Luik,
en dat bleef zo tot 1680, toen de familie Heusch de Zangerie aan de macht kwam. Dit duurde
tot omstreeks 1792 toen het feodale stelsel werd opgeheven.
De Sint-Laurentiusparochie is al oud
(13°-14° eeuw) en werd mogelijk door de Abdij van Munsterbilzen gesticht. Vanuit deze parochie zijn
op hun beurt de parochies van Eigenbilzen en Mopertingen ontstaan.
Sint-Laurentiuskerk
Gellik leefde vanouds van de landbouw. Begin 20e eeuw trokken velen weg wegens gebrek
aan werkgelegenheid. Later nam de bevolking weer toe door de aanleg van nieuwe woonwijken, waaronder
o.a. villawijken en de wijk Op de Berg.
Van 1899 tot 1954 was er te Gellik een stopplaats aan de spoorlijn tussen Hasselt en Maastricht. In 1992 werd de spoorlijn
opgeheven.
Tijdens het begin van de Eerste Wereldoorlog werden veel
vernielingen aangericht. Ook de Sint-Laurentiuskerk werd vernield en een nieuwe kerk werd gebouwd
tussen 1913 en 1915. In de onmiddellijke omgeving van Gellik zijn op 12 mei 1940 een Engels
gevechtsvliegtuig (RAF) en op 24 mei
1944 een Canadees gevechtsvliegtuig (RCAF) neergestort. Dit
wordt nog jaarlijks herdacht met een plechtigheid op het kerkplein.
In de jaren 30 van de
vorige eeuw werd het Albertkanaal
aangelegd, wat onmiddellijk ten zuiden van Gellik kwam te lopen en waarover een stalen spoorwegbrug werd
gebouwd.
Bezienswaardigheden zijn Kasteel Kewith, Sint-Laurentiuskerk, het
Sint-Augustinusgesticht (huidige
Academie voor Muziek en Woord en Jeugdacademie voor Beeldende Kunst) en de spoorbrug over het Albertkanaal.
Spoorbrug
Gellik ligt op de grens van het Kempens Plateau en Haspengouw. Gelegen op ongeveer 70 meter
hoogte volgt het Albertkanaal ongeveer de
grens tussen beide gebieden. Dit kanaal ligt ten zuiden van de dorpskom.
Natuurgebied De Hoefaert maakt onderdeel uit van het Nationaal Park Hoge Kempen.
Het is gelegen op de zuidflank van het Kempens Plateau.
Vanaf 1861 begon
men de uitgestrekte heidevelden op het Plateau te bebossen en in 1900 was er al 80 ha dennenbos.
Schoolplein
Naast een basisschool bezit Gellik een ontmoetingscentrum en een sporthal. In het
voormalige Sint-Augustinusgesticht van de Kleine Zusters van de
Heilige Joseph * werd de hoofdvestiging van de Gemeentelijke Muziekacademie van Lanaken
gevestigd. Ook de Jeugdacademie voor Beeldende Kunst, de computerclub en de tafeltennisclub 'Jevota'
vinden er een onderkomen.
Gellik heeft verder een eigen concertzaal, Esperanza waar de
Gellikse Harmonie oefent en waar er regelmatig toneelvoorstellingen worden gegeven, er is een eigen
voetbalvereniging (FC Apollo Gellik), een eigen Motorclub (MC Gellik) en een jeugdhuis (Jeugdhuis
Jouwes).
* De congregatie is in 1872
opgericht door de Heerlense priester Petrus Joseph Savelberg.
Het moest een sobere en eenvoudige gemeenschap worden. Iedereen die maatschappelijk buiten de
boot viel, kon op de steun van deze zusters rekenen.
In vrij korte tijd groeide de
congregatie uit tot 21 kloosters en meer dan 3000 vrouwen traden in. Ooit was de congregatie de
op één na grootste van Nederland. Zij stond open voor vrouwen zonder opleiding, zonder geld of
met een handicap. In 2010 zijn er nog 240 Kleine Zusters in leven.
De zusters werkten in
ziekenhuizen, weeshuizen, verpleegtehuizen en
kinderherstellingsoorden. De religieuzen deden dienst in de gezondheidszorg, het onderwijs en
het huishouden. Ze werkten in ruim 80 Nederlandse en Belgische instellingen, maar ook in Afrika
en Azië. Het Sint-Augustinusgesticht te
Gellik was open van 1901 tot 1980.
Sinds 2007 heeft Gellik een jaarlijkse lichtstoet tijdens de carnavalsperiode. Voorts kent Gellik een amateurtoneelgroep en diverse sportverenigingen.
Het dialect van Gellik lijkt sterk op het Lanakens dialect. Beide vertonen grote overeenkomsten met het Maastrichts.
Judoka Ann Simons is afkomstig uit Gellik.
Elke Geraerts is een oudleerling van onze school
De schoolraad is samengesteld uit vertegenwoordigers van de personeelsleden, de ouders en de lokale gemeenschap.
Voorzitter: Karen Hermans
Leden voor de school: Guido Maenen, Kim Caenen, Marita Vanloffelt
Leden lokale gemeenschap: Liliane Thijskens, Christine Lemmens
Ouders: Karen Hermans (voorzitter), Bram Vandoren, Silvy Hermans
Contact: kmerkenh@gmail.com (voorzitter)